12 elokuun, 2024 |

Harmittaako Soteri? Kuntoutusyrittäjät kerää yrittäjien kokemuksia Valviran tapaamista varten

Suomen Kuntoutusyrittäjät ry kerää lyhyen pulssikyselyn avulla yrittäjiltä tietoa Soteri-rekisterin ongelmista. Kyselyyn voivat vastata myös muut kuin Kuntoutusyrittäjien jäsenyritykset 16.8.2024 mennessä. Kyselyn vastauksia käytetään Kuntoutusyrittäjien tapaamisessa Valviran johdon kanssa elokuussa 2024 sekä järjestön viestinnässä AVI:en ja Valviran suuntaan.

Vastaa kyselyyn täällä

Pulssikyselyn tarkoituksena on kartoittaa kuntoutusalan yritysten haasteita Valviran ja Aluehallintoviraston uuden Soteri-rekisterin kanssa. Soteri on vuoden 2024 aikana ruuhkautunut, mikä on vaikeuttanut uusien yritysten hakeutumista alalle ja estänyt yrityksiä tuottamasta terapiapalveluita. Lisäksi yksinyrittäjille kohonneet lupamaksut ja järjestelmän epäselvyydet mm. palveluyksiköiden luomisen osalta ovat aiheuttaneet ongelmia pienyrittäjien arjessa.

Kysely on anonyymi, ja siihen vastaaminen vie vain muutaman minuutin. Vastausaikaa on perjantaihin 16.8. klo 14 saakka. Voit vastata kyselyyn, vaikka et olisi Kuntoutusyrittäjien jäsen.

Vuonna 2024 Suomen Kuntoutusyrittäjät teettää erilaisia pikakyselyitä saadakseen ajankohtaista tietoa kuntoutuksen kentän tämänhetkisestä tilanteesta. Kyselyt tuovat järjestön vaikuttamiseen ja edunvalvontaan arvokasta ja ajantasaista tietoa alan yritysten arjesta.

Soteriin liittyen olemme koonneet erilaisia ohjeita ja aiheesta jo tehtyä vaikuttamista tähän:
AVI:n lupamaksuihin korotus
Yksinyrittäjän omavalvontasuunnitelma
Soteri jumittaa – mitä vaihtoehtoja on?
Suosi Soterissa palvelupistettä
Soterin asiakirjat ja muita pakollisia asiakirjoja lisätty
Soteri-jonon purku on tehtävä viipymättä
Tietoturvasuunnitelman malli on päivitetty
Soterin yhteystiedot ovat myöhemmin julkisia, ellei yrittäjä piilota niitä
Soteri on avattu ja maksut vahvistettu 2024-2025

Muistathan myös, että Kuntoutusyrittäjien jäseniä palvelee puhelimitse ja sähköpostitse Soteriin perehtynyt lakineuvontapalvelumme, ja jäsenenä saat käyttöösi Soteri-rekisteröitymiseen vaadittavat pakolliset asiakirjapohjat (mm. tietoturvasuunnitelma, omavalvontasuunnitelma) sekä aiheesta tuottamamme webinaaritallenteen. Koulutamme ja tiedotamme jäsenyrityksiämme säännöllisesti Soterin tilanteesta ja siihen mahdollisesti tulevista muutoksista.