5 joulukuun, 2023 |

Näin Kuntoutusyrittäjät vaikutti vuonna 2023

Kuntoutusyrittäjissä on tehty vuoden 2023 ajan jälleen aktiivista edunvalvonta- ja vaikuttamistyötä – pitkälti jäsenten esille tuomista asioista ja aina jäseniään varten. Kokosimme tähän koosteen siitä, mitä kaikkea tuli tehtyä.

1. Kotitalousvähennyksen laajeneminen kotona annettavaan fysio- ja toimintaterapiaan tuli voimaan vuodesta 2024 alkaen Kuntoutusyrittäjien vaikuttamisen ansiosta.
    Pidimme asiaa esillä hallitusneuvotteluissa ja lausuimme hallituksen esitysluonnoksesta.
    Lisäksi annoimme eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaostolle asiantuntijalausunnon aiheesta.
  2. Vaikutimme Suomen Fysioterapeuttien suoravastaanottoa koskevaan viestintään, sekä Suomen Fysioterapeuttien palkkasuosituksiin ja niihin liittyvään osaamis- ja koulutustaulukkoon.
  3. Viestimme Kelaan terapeuttien vaihdoksien haasteista tammikuussa 2023.
    Lisäksi tapasimme Kelaa laajalti syyskuussa 2023 liittyen terapeuttien vaihtamisoikeuteen ja tuleviin kuntoutushankintoihin.
    Viestimme aiheesta myös Kilpailu- ja kuluttajavirastolle Kelan kuntoutuksen sopimusmuutosten näkökulmasta.
  4. Vaadimme Kelan kuntoutuksen ikärajojen nostoa yhdessä kymmenen muun yhdistyksen kanssa.
  5. Laadimme terapialähetteen mallin lähetteiden poistuttua fysioterapian sairausvakuutuskorvausten poistumisen myötä.
  6. Vaikutimme Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen yksipuolisen kotikäyntejä koskevan sopimusmuutoksen johdosta.
  7. Olimme mukana Suomen Yrittäjien ja sen sote-toimialajärjestöjen järjestämässä Suuressa sote-seminaarissa otsikolla ”Toimintakykyinen ihminen on joka alueen ihanneasukas.”
  8. Vaikutimme Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen yksityisen ja julkisen yhteisten työntekijöiden käyttöä rajoittavien ehtojen osalta.
    Vaadimme tähän muutosta myös yhdessä Akavalaisten yrittäjien kanssa.
    Lisäksi Kaleva julkaisi mielipidekirjoituksemme aiheesta.
  9. Tapasimme yrittäjiä ja hyvinvointialueiden edustajia kevään 2023 yrittäjäkierroksella Etelä-Karjalassa, Päijät-Hämeessä, Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjois-Savossa. Kiertueella tehtiin myös kokemustoimijayhteistyö Leijonaemot ry:n kanssa.
  10. Vaadimme Kela-korvausten palauttamista yhdessä Suomen Fysioterapeuttien kanssa.
  11. Lausuimme rikosvahinkolain uudistamista koskevaan mietintöön koskien vahingon yhteydessä tarjottavaa kuntoutusta.
  12. Vaadimme hallitusneuvotteluiden alla Kelan kuntoutuksen säilymistä Kelan järjestämänä.
  13. Olimme kuultavana hallitusohjelmaneuvotteluissa ja edistimme mm. sv-korvausten palauttamista.
  14. Laadimme jäsenille malliasiakirjan lakisääteisestä lääkinnällisten laitteiden seurantajärjestelmästä.
  15. Hankimme jäsenille oikeuden käyttää suomalaisesta palvelusta kertovaa Avainlippu-merkkiä.
    Avainlipun ohella uusia kumppanietuja toivat jäsenille Back on Track alekoodien muodossa, Initial, joka tarjoaa ilmanpuhdistimia jäsenhintaan, sekä päivitetyt Scandicin kokoustila-alennukset.
  16. Lausuimme Kanta-maksuasetuksesta vuosilla 2024-2025.
  17. Julkaisimme hyvinvointialueille tarkoitetun kuntoutuksen hankintaoppaan.
  18. Vastustimme Suomen Yrittäjien ja Yrittäjänaisten kanssa perhevapaakorvausten leikkaamista. Leikkauksesta luovuttiin hallituksen budjettiriihessä.
  19. Lausuimme hoitotakuulainsäädännöstä.
  20. Pyysimme opetusministeriltä kannanottoa kuntoutuksen ja perusopetuksen sekä varhaiskasvatuksen terapioiden toteuttamiseen.
    Viestiin saatiin myös vastaus.
    Lisäksi on vaikutettu yksittäisiin kouluihin ja kuntiin, kun kuntoutuksen vieminen kouluun on syystä tai toisesta estynyt tai estymässä.
  21. Viestimme työministerille hyvinvointialueiden rekrytointirajoitteista.
  22. Lausuimme sosiaali- ja terveysministeriölle vuoden 2024 uudistuvista lupamaksuista.
  23. Otimme yhdessä Psykologiliiton kanssa kantaa psykoterapian Kela-korvausten puolesta.
  24. Tapasimme Kelan Kanta-palveluita yhteistyöverkoston puitteissa kahdesti.
  25. Lausuimme tartuntatautilain uudistamista selvittävän työryhmän muistiosta.
  26. Lausuimme sosiaaliturvakomitean välimietinnöstä.
  27. Tapasimme Pirkanmaan hyvinvointialueen edustajia potilasasiakirjojen käsittelyyn ja säilytykseen liittyen ja lausuimme aiheesta alueen palvelusetelin sääntökirjan muutosluonnokseen.
  28. Tapasimme useita eduskuntapuolueita ja sosiaali- ja terveysministeriä liittyen useisiin kuntoutuksen ajankohtaisiin asioihin, kuten kuntoutujan oikeuteen valita palveluntuottajansa liikennevahingon sattuessa ja musiikkiterapeuttien ja audionomien lisäämiseen terveydenhuollon ammattihenkilönimikkeiksi.
  29. Tuotimme tai järjestimme vuoden 2023 aikana 12 webinaaria ja pitkää koulutusvideota yrittäjien käyttöön.
  30. Viestimme Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen kuntoutushankinnoissa noudatettavista kohtuuttomiksi nousevista sopimussakkoehdoista.
  31. Tapasimme useita jäsenyrittäjiämme yritysvierailuilla pienissä ja suurissa yrityksissä ympäri Suomen.
  32. Järjestimme ryhmätyönohjausprojektin kuntoutusyrittäjien vertaistuen ja hyvinvoinnin lisäämiseksi Suomen Yrittäjien Kehittämissäätiön rahoittamana.
  33. Keräsimme 80 hengen osallistujajoukon Kuntoutusyrittäjäpäiville Tampereelle Apuvälinemessujen yhteyteen. Tapahtuman yhteydessä järjestetyssä vuosikokouksessa valittiin järjestön uudeksi puheenjohtajaksi Katja Koski ja useita uusia hallituksen jäseniä.
  34. Pidimme puheenvuoron Kuntoutusyrittäjien positiivisesta jäsenkehityksestä Suomen Yrittäjien toimialajärjestöfoorumissa marraskuussa 2023.